دست کودک اوگاندایی؛ عکس سال ورلدپرس فوتو 1981

  1. رضا محمدیان
  2. عکس و مکث
  3. دست کودک اوگاندایی؛ عکس سال ورلدپرس فوتو 1981

در بخش عکس و مکث تلاش خواهم کرد تا شعر و متن را با تصویر به صورت شایسته‌ای تلفیق کنم. عادت همیشگیم این است که برای نوشته‌ها تصاویر جذاب بیابم. اما اینبار برای تصاویر مورد علاقه‌ام متن و شعر مناسب خواهم یافت. مشکل گرسنگی در آفریقا همچنان پابرجاست و قاب‌های دلخراشی نیز به ثبت می‌رسد. این بار در عکس و مکث به اوگاندا سفر می‌کنیم و عکس برتر سال 1981 مطبوعات جهان (ورلدپرس فوتو) را با اندوه تماشا خواهیم کرد.

دست کودک اوگاندایی برنده جایزه عکس سال مطبوعاتی جهان 1981 عکاس: مایک ولز

در سال 1978 پس از خشکسالی و از بین رفتن محصولات قحطی در کاراموجا (ناحیه‌ای در کشور اوگاندا) آغاز شد. سال 1979 دولت مرکزی سرنگون شد و جنگ داخلی راه افتاد. در سال 1980 قحطی کاراموجا را گرفته بود. در کمتر از یکسال 20 درصد جمعیت از بین رفتند که نیمی از آنها نوزاد بودند.

مایک ولز در سال 1980 در آفریقا بود و برای صندوق نجات کودکان بریتانیا کار می‌کرد. او در سفری به اوگاندا در صومعه پدران ورونا با تعدادی از این کودکان مواجه شد. در این صومعه مقداری غذا بین کودکان گرسنه تقسیم می‌شد. یکی از راهبان داستان گرسنگی کودکان را برای ولز تعریف کرد. ولز نیز تصویری از دست این پسربچه 4 ساله در دست این راهب در 1 آوریل 1980 ثبت کرد تا جهان وضعیت اسفبار کاراموجا را بهتر درک کند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد دستی که در تصویر مشاهده می‌شود مربوط به یک موجود فضایی یا هر چیز دیگر جز انسان است. اما تلخی این تصویر، واقعیت داشت.

ولز پس از ثبت تصویر از انتشار آن خودداری کرد زیرا معتقد بود نباید از تصویر افرادی که در حال مرگ هستند، سواستفاده کرد. اما پس از 5 ماه شرکتی که ولز برای آن کار می‌کرد تصویر را منتشر کرد. در سال 1981 مایک ولز برنده عکس سال مطبوعاتی جهان (World Press Photo of the Year) گردید. ولز جایزه خود را هیچگاه دریافت نکرد زیرا از دریافت آن احساس شرم می‌کرد.

دست کودک اوگاندایی برنده جایزه عکس سال مطبوعاتی جهان 1981 عکاس: مایک ولز
دست کودک اوگاندایی برنده جایزه عکس سال مطبوعاتی جهان 1981

عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم
همان یک لحظه ی اول،
که اول ظلم را می‌دیدم از مخلوق بی وجدان،
جهان را با همه زیبایی و زشتی،
به روی یکدگر ، ویرانه می‌کردم.

عجب صبری خدا دارد!
اگر من جای او بودم.
که در همسایه ی صدها گرسنه،
چند بزمی گرم عیش و نوش می‌دیدم،
نخستین نعره ی مستانه را
خاموش آن دم،
بر لبِ پیمانه می‌کردم…

معینی کرمانشاهی

 شاید زورمان نرسد که تمام گرسنگان جهان را سیر کنیم اما چه خوب خواهد شد اگر به اندازه خود، سهممان را از مردانگی، در این جهان نامرد ادا کنیم.

2 نظرات در مورد “دست کودک اوگاندایی؛ عکس سال ورلدپرس فوتو 1981

  1. تمام فعالیت عکس و برنده شدنه؟ خب غربی ها ی کاری کنید!
    زدن کراوات و پاپیون، تاراج اموال و فقر مردم گرسنه رو توجیه نمی کنه! غرب ریاکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *