کینگزلی کومان پادشاهی که میمون نامیده شد!

  1. رضا محمدیان
  2. ورزش
  3. کینگزلی کومان پادشاهی که میمون نامیده شد!

کینگزلی کومان (-1996) ستاره فرانسوی در 26 سالگی با 27 مدال قهرمانی در دنیای فوتبال یک بازیکن پرافتخار به شمار می رود. اما مدال قهرمانی جام جهانی در ویترین کومان هنوز جای نگرفته است! البته در سال 2018 فرانسه قهرمان جهان شد اما کومان به علت مصدومیت در مسابقات حاضر نبود. در فینال جام جهانی 2022 کومان به عنوان ذخیره وارد زمین شد تا رویای خود را محقق کند. اما شروع خوب او به عنوان ذخیره طلایی پایان خوشی نداشت!

کینگزلی کومان نایب قهرمان جام جهانی 2022

جام جهانی 2022 قطر را می توان یکی از خاطره انگیزترین رقابت های ورزشی تاریخ دانست. جامی که سرشار از بازی های جذاب و شگفتی های دیدنی بود. بی شک برترین بازی جام جهانی 2022 را نیز می توان مسابقه فینال آن دانست. جایی که آرژانتین و فرانسه یک رقابت جذاب را نمایش دادند. اما این همه ماجرا نبود!

بازی با برتری محسوس آرژانتین شروع شد و گل اول بازی در دقیقه 23 از روی نقطه پنالتی توسط مسی به ثمر رسید. دقیقه 36 نیز دی ماریا توانست گل دوم آرژانتین را به ثمر برساند. دقیقه 41 دشان مربی فرانسه که از نمایش مردانش رضایت نداشت دو تعویض انجام داد. او کولوموانی و مارکوس تورام را به بازی فرستاد. نیمه اول با نتیجه 2 – 0 به نفع آرژانتین به پایان رسید.

نیمه دوم و در دقیقه 71 کینگزلی کومان و کاماوینگا دو ستاره دیگر فرانسه وارد بازی شدند. جریان بازی کم کم عوض شد و در دقیقه 79 مدافعین آرژانتین روی کولوموانی خطای پنالتی مرتکب شدند تا فرانسه از روی نقطه پنالتی توسط امباپه گل بزند. دقایقی بعد نیز کینگزلی کومان با گرفتن توپ از مسی و بازیسازی موثر خود، زمینه ساز به ثمر رسیدن گل تساوی فرانسه توسط امباپه شد. بازی در پایان 90 دقیقه 2 بر 2 مساوی شد.

در وقت اضافه و در دقیقه 108 مسی بار دیگر آرژانتین را پیش انداخت اما در دقیقه 118 امباپه بار دیگر از نقطه پنالتی گل زد تا بعد از 56 سال شاهد هتریک در فینال جام جهانی باشیم. در دقیقه 123 فرانسه صاحب یک فرصت عالی شد اما ضربه نسبتا خوب کولوموانی با مهار زیبای مارتینز همراه شد تا بازی به ضربات پنالتی برسد.

بازیکنان فرانسه در ضربات پنالتی
حلقه اتحاد بازیکنان فرانسه هنگام ضربات پنالتی

زمانی که سوت پایان 120 دقیقه زده شد از 11 بازیکن حاضر در زمین برای فرانسه، 10 نفر سیاهپوست بودند و فقط دروازه بان آنها هوگو لوریس سفیدپوست بود. در ضربات پنالتی مسی، دیبالا، پاردی و مونتیل برای آرژانتین گلزنی کردند. برای فرانسه نیز امباپه و کولو موانی ضرباتشان را به گل تبدیل کردند اما ضربات کومان و شوامنی به گل تبدیل نشد. به این ترتیب آرژانتین قهرمان شد و فرانسه به نایب قهرمانی بسنده کرد.

اما این پایان غصه بازیکنان فرانسه نبود. پس از پایان بازی برخی از هواداران تیم فوتبال فرانسه به صفحات سه بازیکن در شبکه های اجتماعی حمله کرده و آنها را مورد شدیدترین توهین ها قرار دادند. کولو موانی به خاطر آنکه فرصت آخر بازی را گل نکرد و شوامنی و کومان به علت خراب ضربات پنالتی خود مورد شدیدترین توهین های نژادپرستانه قرار گرفتند. شوامنی و کولو موانی بلافاصله کامنت پیام های خود را بستند اما کامنت های کومان باز بود. بخشی از این کامنت ها در تصاویر زیر قابل مشاهده است:

توهین نژادپرستی به کومان
توهین نژادپرستی به کومان 2
توهین نژادپرستی به کومان 3

این توهین های نژادپرستانه بار دیگر نشان داد که حتی در قلب اروپا نیز هنوز افراد زیادی برای توهین نژادپرستانه حتی به بازیکنان تیم ملی کشور خود نیز رحم نمی کنند. کومان اصالتا اهل مجمع الجزایر گوادلوپ در اقیانوس اطلس است. این مجمع الجزایر سال 1635توسط فرانسویان فتح شد و علیرغم داشتن حاکم مستقل اما زیر نظر فرانسه قرار دارد. این توهین ها به حدی بود که باشگاه بایرن مونیخ در حمایت از بازیکن خود کینگزلی کومان متنی منتشر کرد:

“خانواده اف سی بایرن پشت شما هستند، کینگ (پادشاه). نژادپرستی در ورزش یا جامعه ما جایی ندارد.”

جالب است امباپه آقای گل مسابقات نیز اصالتی کامرونی_الجزایری دارد. اما ظاهرا زمانی که بازیکن سیاهپوستی بدرخشد فرانسوی است اما اگر پنالتی‌اش گل نشود، آفریقایی است!

نظر شما درباره نژادپرستی در فوتبال چیست؟ به نظر شما چگونه می توان با این عمل غیراخلاقی مبارزه کرد؟

2 نظرات در مورد “کینگزلی کومان پادشاهی که میمون نامیده شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *