6 فروردین 1403 یک بازی ایردراپ به نام همستر کمبت عرضه گردید. اکثر افرادی که این روزها به شدت درگیر این بازی هستند، احتمالا تا یک ماه نخست آغاز به کار آن حتی اسمش را هم نشنیده بودند. اما از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد روند آشنایی ایرانیان با بازی همستر شتاب گرفت. سودای به دست آوردن پول با تپ تپ کردن روی صفحه موبایل بسیار هیجان انگیز به نظر میرسد. در این مطلب میخواهم به نقد و بررسی این بازی بپردازم.
ابتدا خدمتتان عرض کنم که نقد و بررسی بازی همستر کمبت یک امر تخصصی است و من به هیچ وجه فرد مناسبی در این زمینه نیستم. این نوشته بیشتر بازگویی چند خاطره درباره این بازی است و در دل آن تحلیلهایی (احتمالا سطحی) نیز انجام خواهد شد.
برای بررسی بازی همستر ابتدا باید آشناییام با این بازی را شرح دهم. اوایل خرداد یکی از همکاران پشتیبانی شرکت در حالیکه که با چند انگشت به صورت همزمان بر روی صفحه گوشی کلیک میکرد، به سراغم آمد. لازم است بدانید که من در محیطهای کاری همواره با همکاران خدمات و پشتیبانی ارتباط خوبی داشتهام. ظاهرا صبح یکی از همکاران دیگر بخش خدمات کد دعوت همستر را برایش فرستاده بود و او نیز حالا کاربر این بازی به شمار میرفت. سکههایش را با کلیک کردن به 28 هزار رسانده بود. برای من لینک دعوت فرستاد و از من خواست به بازی بپیوندم. من نیز روی لینک دعوت او کلیک کردم تا هم او خوشحال شود و هم من با این بازی آشنا شوم. طراحی صفحه بازی در نگاه اول توجه مرا جلب کرد.
زمانی که وارد ربات بازی شدم کاراکتر همستر در مرکز صفحه توجهم را جلب کرد. به نظر من هوشمندی طراحان بازی را میتوان از همین صفحه نخست بازی درک کرد. یک کاراکتر ساده و بامزه در مرکز تصویر و برخی اطلاعات آماری در حاشیه صفحه! البته این کاراکتر لخت و عور با جمعآوری سکه به تدریج پیشرفت کرده و خوشتیپ میشود.
اما جالب تر از طراحی ظاهری، تجربه کاربری این بازی است. هر کاربر ابتدا روی افزایش سکههایش در بازی تمرکز میکند. در این بازی چهار روش اصلی برای جمعآوری سکه وجود دارد. مشهورترین و سادهترین روش همان تپ تپ کردن روی صفحه گوشی است که البته آورده کمی برای بازیکن در پی دارد. دومین روش استفاده از کد مورس است. هر شب یک کلمه مرتبط با بازی یا ایردراپ اعلام میشود که کاربر باید آن را به صورت کد مورس تایپ کند تا 1 میلیون سکه کسب کند. کد مورس حدود دو قرن پیش برای ارسال پیام به صورت تلگراف توسط ساموئل مورس اختراع شد. در این زبان حروف به صورت مجموعه از علائم شامل نقطه و خط مشخص شدهاند. مثلا حرف A به صورت (-.) و حرف B به صورت (…-) تعریف شده است.
روش دوم بهبود Profit کاربر است. اما profit چیست و چگونه میتوانیم آن را بهبود دهیم؟ Profit یا بهره پایدارترین روش افزایش سکه در بازی است. در بخشی از بازی کارتهایی وجود دارد که بازیکنان با پرداخت سکه ابتدا آن را خریداری کرده و سپس سطح یا (level) آن را افزایش میدهند. خرید این کارتها باعث میشود تا در هر ساعت متناسب با ارزش آن کارت به صورت ثابت تعداد مشخصی سکه به حساب کاربر افزوده شود. قیمت هر کارت و روند افزایش پروفیت آن متفاوت است. بر این اساس بازیکن باید برای افزایش پروفیت خود کارتهایی را انتخاب کند که ارزندهتر هستند. توجه کنید که کارتهای بازی دارای مفاهیم مهمی هستند. کارتهای بازی در 5 دسته اصلی Markets, PR&Team, Legal, Web3, Specials قرار میگیرند. کارتهای بخش Markets در بازی همستر کمبات به اقدامات یک صرافی برای تقویت بازار معاملاتیاش میپردازد. مثلا کارت BTC pairs درباره معاملات ارزهای دیجیتال با بیت کوین در صرافیها است.
در نهایت میتوانید با خرید کارتهای Daily Combo نیز می در روز 5 میلیون سکه دریافت کرد. برای برخورداری از امتیاز این بخش نیز لازم است سه کارت آن روز را شناسایی و خریداری نمایید.
اما بازی همستر علاوه بر طراحی کاربرپسند ویژگی مهم دیگری نیز در دل خود دارد. برای خرید برخی کارتهای بازی باید برخی ماموریتها را کاربر انجام داده باشد. بسیاری از این ماموریتها در درون بازی به انجام میرسد و پیچیدگی مهمی ندارد. اما مهمترین ماموریت افزودن فرد جدید به بازی است. برای آزاد برخی کارتهای بازی باید 9 نفر را به بازی افزود. این شیوه جالب باعث شده تا بازاریابی ارجاعی (Referral marketing) به بهترین نحو در این بازی اجرا شود و کاربران بازی با شیب زیادی افزایش یابند. جالب است بدانید که بسیاری از افراد صرفا برای بازی همستر اقدام به نصب تلگرام کردند. حتی برخی کاربرانی که چند سیمکارت داشتند برای هر شماره خود تلگرام نصب نموده تا بتوانند با اکانت اصلی خود اکانت فرعیشان را به بازی دعوت کنند و تعداد افراد دعوت کرده خود را افزایش دهند. در حال حاضر تعداد کاربران از مرز 250 میلیون هم رد شده است.
احتمالا چندین نفر نیز برای شما کد دعوتشان را در تلگرام ارسال کردهاند. مثلا برادرم میگفت افراد زیادی برای او کد دعوت میفرستند و جالب است که او به هیچکدام وقعی ننهاده بود. یکی از موارد جالب درباره من این است که به جز همان همکارم هیچ فردی برایم کد دعوت نفرستاد! احتمالا دوستانم حدس میزدند که من تمایلی به این بازی ندارم یا از قبل آن را شروع کردهام.
چندروز پیش برای رفع یک مشکل برقی از یک برقکار کمک گرفتم. در لابلای گفتگویمان به بازی همستر رسیدیم. او هم در لابلای حرفهایش به اتفاق جالبی اشاره کرد. او گفت که یکی از دوستانش چندسال پیش فوت شده است. خطش هم از همان روز خاموش شد. اما چند روز پیش پیام “فلانی به تلگرام پیوست” را بر صفحه تلگرامش مشاهده کرده است. میگفت به خاطر همستر برای خط آدم مرده تلگرام نصب کردهاند!
اما آیا بازی همستر میتواند برای کاربران مضر هم باشد؟ جواب طبق تجربه من “کاملا بله” است. اما چگونه یک بازی برای کاربران مشکلساز میشود؟ برای پاسخ به این سوالات باید به نقد بازی همستر بپردازیم. بازی همستر به گونهای طراحی شده است که کاربر باید حداکثر هر سه ساعت یکبار به اکانت خود سر بزند در غیر این صورت بخشی از پاداش خود را از دست میدهد. خب برای این امر فقط کافیست کاربر هر سه ساعت یکبار بازی را اجرا کند و هیچ چیز پیچیدهای نیز وجود ندارد. اما این همه ماجرا نیست. بسیاری از افراد برای از دست ندادن پاداش خود همواره بخشی از تمرکز خود را به این بازی اختصاص دهند. این افراد باید همیشه درگیر زمان باشند که مبادا بیش از سه ساعت از بازی غافل شوند. مولوی در این باره چنین میفرماید:
چون به هر فکری که دل خواهی سپرد
از تو چیزی در نهان خواهند برد
پس بازی همستر میتواند بخشی از تمرکز کاربرانش را گرفته و آنها را از امور مهم زندگی واگذارد. جوانان و نوجوانانی که میتوانند با آموزش مهارتهای کاربردی به فردی توانمند تبدیل شده و کسب درآمد کنند، اینک درگیر رویای کسب درآمد از همستر هستند.
اما همستر چالشی دیگری را نیز پدید آورد. افزایش کاربران این بازی و رونق آن سبب شده تا تعداد زیادی بازی مشابه نیز ایجاد شود. این بازیها شاید به اندازه همستر رونق نیافته باشند اما هر کدام تعداد زیادی کاربر جذب کردهاند. این افراد به گونهای به بازی ها ایردراپ جذب (فعلا کلمه معتاد را نمیگویم) شدهاند که بخش مهمی از اوقات خود را در این بازیها میگذرانند. مثلا یکی از بستگان که به تازگی فارغالتحصیل شده است به جای یادگیری مهارتهای مرتبط با رشته تحصیلی خود، بخش عمده زمانش را در محیط تلگرام و در رباتهای مخصوص به این بازیها میگذراند. در داستان زندگی زکریای رازی کاشف الکل نکته مهمی وجود دارد که شاید خواندن آن برای همستربازان خالی از لطف نباشد.
«رازی در دوران جوانی به دنبال علم کیمیا بود تا بتواند به وسیله آن هر فلزی را به طلا تبدیل کند. وقتی چشمان رازی بر اثر بخارهای حاصل از کار با مواد شیمیایی آسیب دید، او را نزد کحال (چشم پزشک) بردند. کحال درباره علت درد چشمانش پرسید و در قبال درمان چشمانش 500 دینار خواست. چشم پزشک پس از معالجه رازی به او گفت: ببین من چه پولی درمیآورم. کیمیا این است، نه آنچه تو در جست و جوی آنی!»
اگر میخواهید وقت خود را صرف بازیهای موبایلی کنید همستر احتمالا سرگرمی جالبی است حتی مهارتهای محاسباتی شما را نیز افزایش میدهد. اما این سرگرمی جالب میتواند مهمترین دارایی شما (زمان) را نیز سرقت کند. پس سعی کنید در قبال این بازی و سرگرمیهای مشابه مانند تمام جنبههای زندگی جانب احتیاط را نگهدارید.
2 نظرات در مورد “نقد و بررسی همستر کامبت”
این روزها مشغول خوندن کتاب «روح مجرد »هستم برادر جان .بسیار کیفور از این بابم که هنوز جهان مادی (همستر😁)منو مقهور خود نکرده.عرفان اسلامی و خوندن کتاب در باب اهل عرفان ،به شدن منو به وجد میاره .کاش میدونستم برادر رضای عزیز هم در این باب «عرفان و عرفا و اهل طریقت »در خانه ی امن رضا ،متنی مینویسد یا نه؟😎
در ضمن ،نظرت برادر در مورد یحیی یثربی رو هم میخوام بدونم ،بعدتر دلیلش رو برات مینویسم
در باب این بازی ها ؛به قول خداوند در قرآن ،دنیا محل لهو و لعب ،بازی و سرگرمی .
فقط میتونم بگم متاسفم برای «وقت و زمان»که خدا به اون قسم یاد کرده اما ،ما ،چه نابخردانه اون رو هدر میدیم….
سلام
عجیبترین کامنت برای این پست با محوریت همستر همینی بود که شما نوشتید! 🙂
منو خیلی جدی نگیرید در حد همون مطالب تکراری و کلیشهای روم حساب کنید.
گاهی وقتها مطالبی خیلی جسته و گریخته میخونم اما تو این زمینهها بسی کم عمق هستم.
شاید دلیلش همون اتلاف وقتی است که خودتان فرمودید.