آهنگ شکایت هجران از محمد اصفهانی

  1. رضا محمدیان
  2. موسیقی
  3. آهنگ شکایت هجران از محمد اصفهانی

محمد اصفهانی (1345) یکی از بزرگترین خوانندگان فارسی زبان است. او از کودکی صدای خوشی داشت و برنده مسابقات قرائت قرآن می‌گردید. اصفهانی با کسب رتبه 176 کنکور در دانشکده پزشکی تهران به تحصیل پرداخت و در رشته دکترای عمومی فارغ التحصیل شد. دهه 80 را می‌توان اوج فعالیت محمد اصفهانی دانست. بسیاری از آثار ماندگار او در این دهه منتشر گردید. در ادامه یکی از آثار ماندگار او را خواهیم شنید:

محمد اصفهانی

محمد مهدی واعظ اصفهانی که اغلب با نام محمد اصفهانی شناخته می‌شود، فعالیت حرفه‌ای خود را از دهه 70 آغاز کرد. انتشار آلبوم‌های حسرت و تنها ماندم در اواخر این دهه نام او را به عنوان یک خواننده موفق مطرح کرد.پس از این موفقیت‌های بزرگ،  حرکت رو به رشد استاد اصفهانی ادامه یافت. سال 1381 او با انتشار آلبوم نون و دلقک نگاه جامعه موسیقی را بیش از پیش به خود جلب کرد. دکتر اصفهانی در این آلبوم با شاعران و آهنگسازان بزرگی همکاری داشت. یکی از آثار درخشان آلبوم نون و دلقک، قطعه «شکایت هجران» است. با هم این اثر را بشنویم:

نام قطعه : شکایت هجران

خواننده: محمد اصفهانی

آهنگساز: آریا عظیمی‌نژاد

تنظیم: فواد حجازی

ترانه سرا: هوشنگ ابتهاج

سال انتشار: 1381

album-art

متن کامل شکایت هجران از محمد اصفهانی

زین‌گونه ام که در غم غربت شکیب نیست
گر سر کنم شکایت هجران غریب نیست

جانم بگیر و صحبت جانانه ام ببخش
کز جان شکیب هست و ز جانان شکیب نیست

گمگشته‌ی دیار محبت کجا رود
نام حبیب هست و نشان حبیب نیست

عاشق منم که یار به حالم نظر نکرد
ای خواجه درد هست ولیکن طبیب نیست

ترانه سرا : هوشنگ ابتهاج

در خاطرم هست که روزهای جمعه اغلب این اثر با آن موسیقی بی‌نظیرش از تلویزیون پخش می‌شد. در آن ایام من هنوز در کوچه پس کوچه‌های نوجوانی قدم می‌زدم. اما همان ایام این آهنگ ماندگار توجهم را جلب می‌کرد. شعر مفهومی هوشنگ ابتهاج در کنار آهنگ زیبای آریا عظیمی‌نژاد و صدای دلنشین محمد اصفهانی تمام مولفه‌های لازم برای نوازش گوش را داشت.

در آن دوران عادت به شنیدن ترانه‌هایی داشتم که در 3 دقیقه به پایان می‌رسید. اما در این آهنگ برای شنیدن اولین واژه باید 194 ثانیه انتظار بکشید. جالب است که در همان دوران نیز این انتظار برای دوست داشتنی بود. چون موسیقی اولیه اثر را دوست داشتم. خوانش آهنگ نیز با صدای پایین شروع می‌شود و در نیمه دوم آن اصفهانی هنر آواز خود را به رخ می‌کشد. صدای بی‌نظیر و دلنواز او در انتهای اثر حتی قدرتمندتر می‌شود.

چند صباحی است که ظاهرا استاد اصفهانی دیگر ذوق و شوق گذشته را برای ساخت آثار ماندگار ندارد. امیدوارم به زودی باز هم گوش ما از صدای دلنشین او بهره‌مند شود.

4 نظرات در مورد “آهنگ شکایت هجران از محمد اصفهانی

  1. چقدر زیبا ،این آخرین لحظه های زمستان عجب پستی ،عجب شعر و عجب آهنگی و چه صدای زیبایی.
    عجب حلوای قندی هستی برادر رضا😎

    پیشاپیش مبارک باشد نوروز برادر جان.

    کامجویان را ز ناکامی چشیدن چاره نیست
    بر زمستان صبر باید طالب نوروز را…

    – سعدی

    1. سلام و درود
      فرا رسیدن سال نو همیشه نویدبخش افکار نو، کردار نو و تصمیم‌های نو برای آینده است. آینده‌‌ای که همه امید داریم آن را بهتر از گذشته بسازیم. بی‌شک مانند تمامی سال‌های گذشته باز هم سالی نیکو خواهید داشت.

      ترانه شکایت هجران محمداصفهانی یک اثر ماندگار است که شنیدنش همیشه حس خوشی در دل من ایجاد می‌کند. ظاهرا احساس شما نسبت به این ترانه هم در همین ابعاد است.

  2. آن همه ناز و تنعُّم که خزان می‌فرمود

    عاقبت در قدمِ بادِ بهار آخر آخر شد

    سلام و احترام ،
    برادر خوبم ،بهاری که با رمضان عجین شده و اول فروردین که چهارشنبه است و روز اقای مهربانی امام رضا جانم،مطمنم سال خوبیه.برای شما و خانواده عزیزت بهترین هارو از خدا بخوام و امیدوارم ۱۴۰۳سراسر خیر و برکت و سلامتی باشه براتون.
    و اینجا «در خانه ی امن رضا»شاهد شکوفایی شکوفه هایی باشیم که در ذهن برادرم است .پر بارتر از سال قبل انشالا.
    برآمد باد صبح و بوی نوروز
    به کام دوستان و بخت پیروز

    مبارک بادت این سال و همه سال
    همایون بادت این روز و همه روز ….

    برای من و یونس هم دعا بفرمایید .

  3. آری بهار زیبایی است.
    پیش از این سحرگاهان بهاری را چنین درک نکرده بودم.
    نیکخواهی شما در قبال من ناشی از نیک‌اندیشی‌تان است.
    امیدوارم بتوانم بنویسم و ذهنم را سبکتر کنم. هرگاه درباره موضوعی یادداشتی در این محیط به اشتراک می‌گذارم، باری از اندیشه‌ام سبک می‌شود. گمان می‌کنم بخشی از مسئولیتم را در قبال آن مفهوم انجام داده‌ام.

    امیدوارم سال وصال پیش‌روی شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *