امام صادق دوست داشت ما را چگونه ببیند؟

  1. رضا محمدیان
  2. مذهب
  3. حکمت
  4. امام صادق دوست داشت ما را چگونه ببیند؟

امام صادق به عنوان امام ششم شیعیان و یکی از شخصیت تاثیرگذار تاریخ اسلام شناخته می‌شود. احادیث و سخنانی که از ایشان برجای مانده بیشتر از سایر اهل بیت است. همین موضوع جایگاه مهم ایشان را نشان می‌دهد. ایشان در بین اهل سنت نیز جایگاه علمی بالایی دارد و روایت بسیاری از او نقل شده است. امروز می‌خواهم یکی از احادیث جالبی که از این بزرگوار خواندم را با شما به اشتراک بگذارم:

امام صادق: دوست ندارم جوانی از شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا در جستجوی دانش

تیتر این مطلب سوالی است که پاسخ محتوای این حدیث است. به نظر شما امام صادق دوست داشت ما را در چه حالتی ببیند؟ بیایید از کلام خود امام جواب سوالمان را بگیریم:

لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما.

دوست ندارم جوانی از شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا در جستجوی دانش.

امام صادق
منبع: الأمالی الکافی اثر «شیخ طوسی»

این توجه به دانش و علم اندوزی در آن زمان در نوع خود کم نظیر است. اگر این حدیث را از قبل نشنیده باشید شاید در نگاه اول تصورتان این باشد که حضرت در کلامشان احتمالا به عبادت نیز اشاره خواهد کرد. اما هر دو سمت نگاه ایشان به دانش معطوف شده است. احادیثی زیادی از پیامبر، امام علی و سایر اهل بیت نیز درباره اهمیت کسب علم بیان شده است. این نگاه و توجه ویژه به علم و دانش اندوزی در نوع خود قابل توجه است.

فقط یادتان باشد علم را صرفا در کتاب‌های درسی مدرسه و دانشگاه نجویید!

آیا شما نیز حدیث خاصی درباره اهمیت کسب علم در خاطر دارید؟

4 نظرات در مورد “امام صادق دوست داشت ما را چگونه ببیند؟

  1. از وقتی که به یاد دارم ،پدرم را در حال مطالعه دیدم و همیشه می‌گفت ،مانا جان ،به اندازه تمام انسان ها بر روی زمین داستان هست ،تا میتوانی کتاب بخوان و در جهان درونی انسانها بچرخ و یاد بگیر.از شریعتی و سروش و ….تا ابن عربی و شمس و …علامه طباطبایی و موسی صدر ،از حامد عسگری و یامین پور و …تا قیصر امین پور ،فاضل نظری ..کارل اشمیت ،گیدنز ،…یثربی و مصطفی مستور عزیز….مت هیگ ،میچ البوم،..کامو،کافکا…کهکشان نیستی قاضی جانم،بهجت و علامه حسن زاده و ملکی تبریزی ،…و چه بسیار دیگر ….
    نمیدانم برادر جانم ،اگر پدرم از کودکی مرا با کتاب آشنا نمی‌کرد من الان کجای این هستی در چه حالی بودم.این حدیثی که از پیامبرم ،محمد امین است ،هدیه پدرم به من بود در شانزده سالگی ام ،با شما به اشتراک میگذرام.
    دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد و نادان نميريد. براستى كه خداوند، بهانه ‏اى را براى نادانى نمى‏پذيرد.

    (اسامی که نوشتم ،بخشی از لیست بلند و بالایی بودند که همه را از مهر پدرم دارم چون معتقد بود ،همه را بخوان ،خودت راه درست را می یابی ،خدا همراهِ انسانهایی است که برای کشف حقیقت میجنگند .)

    1. بخشی از شخصیت امروز شما مرهون همان کتاب‌هاست مثل من که خودم را مدیون بسیاری از نویسندگان و شاعران می‌دانم!
      اما نکته جالب اینکه لیست بلندبالای شما تا حدود قابل توجهی با لیست من تشابه دارد.
      پدر بزرگوارتان به درستی شما را در مسیری قرار داد که نگرش‌های مختلف را درک کنید و سپس مسیرتان را مشخص کنید.
      زمانی که یک کتاب را می‌گشایی به مثابه این است که مثل دکتر سمیعی کاسه جمجمه فرد را برداشته‌ای و به مغزش ‌می‌نگری… حتی عمیق تر از پرفسور سمیعی! درک می‌کنی در فرونتال‌های ذهن نویسنده چه می‌گذرد…
      ممنون بابت حدیثی زیبایی که به اشتراک گذاشتید. برایم بسیار ارزشمند است.

  2. با نوشته هایت ،حدس میزدم که برادرم اکثرا این نویسندگان را قبل‌تر از من میشناسد و با آنها روزگار سپرانده است.الحمدلله که برادری یافتم با دانش و میتوانم از او بسیار بیاموزم .

    1. این از لطف شما یه من و تواضعتان است.
      هم صحبتی با شما مثل خواندن خلاصه‌ای از چند کتاب است.
      شما تا بن دندان به سلاح دانش مسلح هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوستان قدیمی زمان جنگ
حکمت
رضا محمدیان
نشانه‌های بزرگواری انسان

انسان‌های بزرگ و  بزرگوار با یکدیگر تفاوت دارند. انسان‌های بزرگ در زندگیشان به واسطه موفقیت‌هایی که کسب می‌کنند، نسبت به دیگران برتر (حداقل به صورت

ادامه مطلب »
بهار و یاد قیامت
حکمت
رضا محمدیان
بهار و یاد قیامت

عید نوروز و فرا رسیدن فصل بهار در بسیاری از کشور‌ها، با آداب و رسوم خاصی جشن گرفته ‌می‌شود. تماشای نو شدن طبیعت، باعث شادابی

ادامه مطلب »
پاییز
حکمت
رضا محمدیان
در آغاز سرما خود را بپوشانید

فصول مختلف باعث تنوع و شادابی انسان می‌شود. تجربه لطافت بهار، گرمای تابستان، باران‌های پاییزی و سرمای زمستان هرکدام لذت‌هایی دارد. اما نوع پوشش نیز

ادامه مطلب »