آیا “نه گفتن” بد است؟ دیمون زاهاریادس پاسخ می دهد

  1. رضا محمدیان
  2. کتاب
  3. بریده کتاب
  4. آیا “نه گفتن” بد است؟ دیمون زاهاریادس پاسخ می دهد

بسیاری از ما با “نه” گفتن مشکل داریم و گاهی حتی به درخواستی که دوست نداریم نیز “بله” می گوییم. دیمون زاهاریادس در کتاب “هنر نه گفتن” به شما آموزش می دهد چگونه به دیگران بدون شرمساری نه بگویید. در اینجا بریده ای کوتاه از این کتاب که عذاب وجدان ناشی از نه گفتن را بیهوده می داند، به شما ارائه می شود:

دیمون زاهاریادس هنر نه گفتن

دیمون زاهاریادس با آن تبسم مرموز همیشگی اش راز نه گفتن بدون دردسر را به خوبی می داند. این نویسنده معاصر آمریکایی در کتاب “هنر نه گفتن” به سادگی عواقب یک “بله” غیرضروری را به شما یادآوری می کند. همچنین زاهاریادس به شما آموزش می دهد چگونه در برابر درخواستی که برخلاف میلتان است، بدون عذاب وجدان نه بگویید. در بخشی از کتاب هنر نه گفتن، دیمون زاهاریادس چنین می خوانیم:

مادامی که درخواستی را با متانت، صداقت و احترام رد می‌کنید، مسئولیت عکس‌العمل طرف مقابل به عهده شما نیست. اگر شخصی پس از این که درخواستش را رد کردید، باز هم اصرار کرد، به خود یادآور شوید که اصرار این فرد ربطی به حق انتخاب‌های شما ندارد. خصلت بعضی از آدم‌ها این است که حرف‌شان را تحمیل می‌کنند. مادامی که نسبت به طرف مقابلم احترام قایلم، با «نه» گفتنم، مسئول بروز هیچ‌گونه رنجشی نیستم.

دیمون زاهاریادس از کتاب "هنر نه گفتن"

اکثر افراد مرا انسانی می‌دانند که راحت برخورد می‌کنم اما حتی من هم گاهی در نه گفتن مشکل دارم. در زندگانی ام انسان‌هایی را نیز دیده ام که چگونه سعی کرده اند با سواستفاده از افرادی که نمی توانند نه بگویند، به خواسته هایشان برسند. 

من ایرانیان را انسان‌هایی می دانم که اکثر آنها در نه گفتن مشکل دارند. البته تصورم این است که این ویژگی در نسل جدید کمتر است. برخی افراد نه گفتن را صرفا به حالت کلیشه ای محدود کرده اند و آن را پاسخی برای تعارف سیگار می دانند. اما نه گفتن باید در تمام ابعاد زندگی اجتماعی وجود داشته باشد. هرگاه درخواستی غیرمنطقی شما را به چالش می کشد به سادگی و بدون احساس گناه نه بگویید.

مطالب برگزیده: در ستایش صداقت از زبان جان لنون

آیا شما انسانی هستید که به سادگی نه می گویید یا فردی هستید که از ترس عذاب وجدان نه نمی گویید؟

2 نظرات در مورد “آیا “نه گفتن” بد است؟ دیمون زاهاریادس پاسخ می دهد

  1. جسارت و شهامت شاگردام رو تحسین میکنم ،اینکه راحت میگن «نه»
    و دارم فکر میکنم چقدر درزندگی به خودم «نه»بدهکارم .🥹🫠😔
    اما نباید بی انصافی کنم در حق خودم.این «نه»ها زیاد نبودند .
    البته که شرمندگی اون لحظه باعث شد نتونم «نه»بگم و کاری که دوست ندارم رو انجام بدم .هر چه زمان به جلو میرفت و بزرگتر شدم ،سعی کردم لااقل خودمو در موقعیتی قرار ندم که از من کاری که دوست ندارم رو بخوان،یا اگه ازم خواسته ای دارند و توانایی شو ندارم ،به هر سختی بود ،بگم «نه»
    البته خیلی طول کشید ،اما الحمدلله الان میتونم بگم «نه»بی دردسر ✌️👏💪

    1. نسل جدید رفتارهای جدیدی دارند.
      برخی از رفتارهای ما ناشی از حجب و حیا و شرممون بود. جالبه مجموعه‌ای از صفات خوب گاهی آنقدر بی رویه در ما رشد می‌کرد که ماحصلش یک رفتار اشتباه بود.
      البته فعلا رفتار نسل جدید طوری شده که گاهی لازمه مهارت بله گفتن رو بهشون یاد بدیم!

      یاد دوران کودکی خودم در ذهنم تداعی شد. بگذریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *