پندنامه همراه با اندکی نان در مرگ یزدگرد

  1. رضا محمدیان
  2. فیلم
  3. دیالوگ ماندگار
  4. پندنامه همراه با اندکی نان در مرگ یزدگرد

فیلم سینمایی مرگ یزدگرد در سال 1360 براساس نمایشنامه‌ای از بهرام بیضایی توسط خود او ساخته شد. داستان اصلی این نمایشنامه دیالوگ محور درباره مرگ مشکوک یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی است. از بازیگران اصلی این فیلم می توان به سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، امین تارخ اشاره کرد. دیالوگ‌های ماندگار بسیاری از این نمایشنامه به جای مانده است.

دیالوگ ماندگار سوسن تسلیمی مرگ یزدگرد پندنامه بفرست ای موبد اما اندکی نان نیز بر آن بیفزای

کمتر فیلمی را دیده‌ام که دیالوگ‌هایش تا این حد جذاب و زیبا باشد. بازیگران همه در جای خود قرار دارند و نقش‌ها را به درستی بازی می‌کنند. می‌توان این فیلم و اجرای زیبای بازیگران آن را بارها بدون احساس تکراری بودن مشاهده کرد.

داستان فیلم درباره مرگ یزدگرد سوم است که از دشمنانش گریخته است اما جسدش در آسیابی پیدا می شود. خانواده آسیابان مظنونین اصلی قتل پادشاه هستند. اینک در دادگاهی که در آسیاب برگزار می‌شود هر کدام از آنها مشاهدات خود و دلیل مرگ یزگرد را بیان می‌کنند. روایت‌ها متناقض اما بسیار جذاب است. در ادامه یکی از دیالوگ‌های ماندگار فیلم مرگ یزدگرد بین موبد با بازی محمود بهروزیان و زن آسیابان با بازی سوسن تسلیمی را مشاهده خواهید کرد:

موبد: باید به سراسر ایران‌ زمین پندنامه بفرستیم.
زن آسیابان: پندنامه بفرست ای موبد، اما اندکی نان نیز بر آن بیفزای... ما مردمان از پند سیر آمده‌ایم و بر نان گرسنه‌ایم!

مرگ یزدگرد "1360"

دیالوگ زن آسیابان واضح، صریح و بی نهایت جذاب است و جای حرفی نمی‌ماند. به شما قول می‌دهم که در آینده ای نزدیک دوباره دیالوگ ماندگاری از این فیلم بی‌نهایت زیبا منتشر کنم. 

آیا فیلم مرگ یزدگرد را تماشا کرده اید؟ نظر شما درباره این فیلم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلم مادر علی حاتمی
دیالوگ ماندگار
رضا محمدیان
مادر از نگاه علی حاتمی

فیلم سینمایی مادر (1368) یکی از برترین آثار تاریخ سینمای ایران است. علی حاتمی به عنوان نویسنده و کارگردان این شاهکار سینمایی، داستانی درباره آخرین

ادامه مطلب »