حواشی حضور رونالدو در ایران

  1. رضا محمدیان
  2. ورزش
  3. حواشی حضور رونالدو در ایران

حضور کریستیانو رونالدو در ایران اتفاقی بود که یک ماه پیش هیچ هوادار فوتبالی و غیرفوتبالی به آن فکر نمی‌کرد و حتی این موضوع در خاطرش هم نمی‌گنجید. اما ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا رونالدو به ایران بیاید و از رباط کریم عبور کند و در یک سه شنبه هیجان انگیز در ورزشگاه آزادی پا به توپ شود. در ادامه به بررسی تمام حواشی حضور رونالدو در ایران می‌پردازیم.

دویدن هواداران رونالدو پشت اتوبوس تیم النصر

کریستیانو رونالدو همراه با کاروان تیم النصر عربستان حوالی ظهر دوشنبه، 27 شهریور وارد ایران شد و حدود ساعت 2 بامداد چهارشنبه، تهران را ترک کرد. مدت اقامت رونالدو در ایران حدود 38 ساعت بود و در تمام این مدت او به تیتر اصلی اغلب رسانه‌ها تبدیل شده بود. حضور رونالدو در ایران حواشی جذابی داشت که در چند پرده آنها را بررسی خواهیم کرد.

پرده اول: قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا 2023

قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا 2024-2023 در 2 شهریور برگزار شد. پرسپولیس به عنوان نماینده و قهرمان لیگ ایران در سید 1 این رقابت‌ها قرار داشت. سپاهان و نساجی 2 تیم دیگر ایرانی حاضر در رقابت‌ها بودند. قرعه کشی برای نمایندگی ایران به صورت جذاب و دشواری پیش رفت. پرسپولیس با النصر و رونالدو همگروه شد، نساجی با الهلال و نیمار و سپاهان با الاتحاد و کریم بنزما!

قرعه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا 2023
نام پرسپولیس از گوی خارج می‌شود!

نکته جالب دیگر قرعه‌کشی این بود که پرسپولیس در بازی نخست خود باید میزبان النصر باشد، آن هم 28 شهریور 1402! این یعنی اولین بازی رونالدو در لیگ قهرمانان آسیا مقابل پرسپولیس در کمتر از یک ماه آینده رقم می‌خورد.

پرده دوم: ورزشگاه آزادی میزبان رونالدو می‌شود!

میزبانی از رونالدو در چه ورزشگاهی صورت می‌گیرد؟ این سوالی بود که پس از قرعه کشی ذهن همه هواداران فوتبال را به خود مشغول می‌کرد. با توجه به حواشی و اختلافات سیاسی ایران و عربستان در دهه قبل، در چند سال گذشته بازی‌های این دو تیم در کشور بی‌طرف برگزار می‌گردید. اما رفع اختلاف‎ها و کدورت‌ها بین ایران و عربستان از چندماه قبل آغاز شده بود. سرانجام در حالی که شایعات متفاوتی در این‌باره به گوش‌می‌رسید با رایزنی‌‌های زیاد بین فدراسیون‌های دو کشور، مقرر شد هر تیم در کشور خود میزبان باشد. این تصمیم به این معنا بود که رونالدو به ایران خواهد آمد.

نداشتن کمک داور ویدئویی (VAR) هم معضل بعدی استادیوم آزادی بود که با تمهیداتی از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازی‌های آسیایی به ایران آورده شد تا شرایط میزبانی ورزشگاه آزادی مهیا شود. البته ورزشگاه آزادی در مسابقات فصل جدید لیگ برتر بدون تماشاگر میزبانی بازی‌ها بود. سکوهای ورزشگاه وضعیت مناسبی نداشت و ورزشگاه در حال بازسازی بود. مسئولین تلاش زیادی کردند تا ورزشگاه آزادی قبل از بازی پرسپولیس و النصر، به شرایط نسبتا مناسبی برسد.

آسفالت کردن ورزشگاه آزادی به خاطر رونالدو
آسفالت کردن ورزشگاه آزادی به خاطر رونالدو

یکی از اتفاقات جالب این بود که چند روز قبل از بازی مسیرهای ورودی دو تیم و اطراف ورزشگاه آزادی به یمن ورود رونالدو آسفالت شد!

نکته‌ای بد ماجرا این بود که بازی مهم پرسپولیس و النصر در آزادی بدون تماشاگر برگزار می‌شد تا پرسپولیس از همراهی طرفدارانش در این بازی مهم محروم باشد و هواداران نیز حسرت تماشای این بازی بزرگ را بخورند! دلیل محرومیت پرسپولیس از همراهی تماشاگرانش هم آنقدر مسخره بود که حسرت تماشاگران بیشتر شود. قضیه از این قرار است که سه سال پیش در زمان بازی پرسپولیس و گوا هند، پستی توهین‌آمیز از فتح هند توسط نادرشاه افشار در پیج اینستاگرام پرسپولیس منتشر شده بود. این پست توهین آمیز منجر به جریمه چند ده هزار دلاری باشگاه پرسپولیس و انجام یک بازی بدون تماشاگر گردید. بداقبالی اینکه روزگار سپری شد و این بازی بدون تماشاگر مصادف با حضور رونالدو در آزادی شد!

پرده سوم: رونالدو در ایران!

روز دوشنبه 27 شهریور 1402 حوالی ظهر رونالدو همراه با کاروان تیم النصر در یک پرواز اختصاصی وارد ایران شد. ورود رونالدو با ایران مطابق انتظار حواشی زیادی داشت.

لحظه ورود رونالدو به ایران
لحظه ورود رونالدو به ایران

رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس همان بدو ورود رونالدو به فرودگاه به استقبال او رفت و فرش نفیسی به او اهدا کرد. دختر مدیرعامل پرسپولیس نیز جز استقبال کنندگان از رونالدو بود. پس از استقبال اولیه در فرودگاه، اتوبوس کاروان تیم النصر به سمت هتل اسپیناس به راه افتاد. استقبال مردم از اتوبوس رونالدو بی‌نظیر و فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود.

دویدن هواداران رونالدو پشت اتوبوس تیم النصر
دویدن هواداران رونالدو پشت اتوبوس تیم النصر

استقبال پرشور هواداران از اتوبوس رونالدو در حرکت آن وقفه ایجاد کرده بود. برخی از افرادی که چندان اطلاعی از حواشی فوتبال ندارند، دویدن چند صدنفر پشت اتوبوس رونالدو را نشانه بی فرهنگی و عقب افتادگی می‌دانستند، اما در سطح جهان این اتفاق بازخورد مثبتی داشت و بیشتر نشانه عشق به فوتبال تفسیر شد.

 علیرغم اینکه یک تیم امنیتی بزرگ مسئول حفاظت از کاروان النصر بود اما تعداد زیاد علاقه‌مندان به رونالدو سررشته امور در برخی مواقع از دست آنها خارج می‌کرد. با ورود رونالدو به هتل اسپیناس، سیل هواداران او به سمت این هتل حرکت کردند. باز هم تصاویر عجیبی خلق شد!

بالا رفتن از تپه‌های اطراف هتل اسپیناس برای دیدن رونالدو
بالا رفتن از تپه‌های اطراف هتل اسپیناس برای دیدن رونالدو

تپه نوردی در اطراف هتل اسپیناس از تصاویر پرمعنایی بود که همزمان با ورود رونالدو در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد. یکی از اتفاقات عجیب دیگر هتل اسپیناس این بود که اتاق‌های هتل توسط برخی طرفداران رونالدو رزرو شده بود. برخی طرفداران رونالدو سعی کرده بودند با رزرو اتاق در هتل اسپیناس شانسی برای دیدار با رونالدو داشته باشند. تعدد علاقه‌مندان در اطراف و لابی هتل باعث شد تا کاروان النصر با تاخیر زیادی در هتل مستقر شود. همین مسئله باعث شد تا مسئولین این تیم تمرین خود در ساعت 6 عصر در ورزشگاه آزادی را لغو نمایند.

پرده چهارم: فاطمه حمامی در آغوش رونالدو!

رونالدو در ایران با دو نفر از هوادارانش ملاقات کرد. نفر اول پسری به نام رادین بود که خانواده‌اش هزینه اقامت در هتل را هم پرداخت کرده بودند. پس از انتشار کلیپی از گریه رادین به علت عدم فرصت دیدار با رونالدو، با هماهنگی‌های انجام شده این فرصت فراهم شد و رونالدو با رادین دیدار کرد. اما این ملاقات به طور کامل زیر سایه دیدار دوم رونالدو با یکی دیگر از طرفدارانش محو شد.

فاطمه حمامی دختر معلولی است که در دهه گذشته به علت طراحی از چهره شخصیت‌های مشهور جهان آن هم با پا به شهرت نسبی رسیده بود. با هماهنگی‌های انجام شده توسط رضا درویش و علاقه رونالدو به این دیدار شرایط ملاقات فاطمه حمامی با رونالدو فراهم شد. واکنش رونالدو در دیدار با فاطمه حمامی فراتر از باور اغلب علاقه‌مندان به فوتبال بود. رونالدو به دور از ضوابط همیشگی، با مهربانی فاطمه حمامی را در آغوش گرفت.

ذوق و اشتیاق فراوان فاطمه در دیدار با رونالدو یادآور تمام قصه‌های عاشقانه ادبیات فارسی است. یادآور زمانی که عاشق در آغوش معشوقش قرار می‌گیرد. لذت این دیدار کوتاه شاید برای تمام عمر فاطمه کافی باشد.

پرده پنجم: 90 دقیقه با رونالدو

قبل از بازی برخی افراد در محیط کار یا در جمع‌های خانوادگی درباره بازی پرسپولیس و النصر با من صحبت می‌کردند. تب بازی در روزهای آخر بسیار بالا بود و برخی افراد (که دانش کمتری درباره فوتبال داشتند) تصور می‌کردند پرسپولیس با نتیجه بالا بازی را خواهد باخت و رونالدو هم دست‌کم دو سه گل به نماینده ایران خواهد زد. حتی افرادی که از تیم النصر جز رونالدو کسی را نمی‌شناختند هم باخت پر گل پرسپولیس را پیش‌بینی می‌کردند. اما من با توجه به شناختم از پرسپولیس، انتظار ارائه یک بازی قابل قبول را از این تیم داشتم که نهایتا با یک گل بازنده شود. واقعیت این است که رونالدو بازیکن بزرگی است اما این تیم مهره‌های زهردار دیگری هم دارد. علاوه بر رونالدو حضور مانه، بروزویچ، اتاویو، لاپورت و چند بازیکن خوب عربستانی باعث شده تا لوئیس کاسترو سرمربی النصر یک تیم خوب و آماده را در اختیار داشته باشد.

بازی در شرایطی آغاز شد که کیفیت ضعیف چمن ورزشگاه آزادی از طریق تلویزیون هم قابل رویت بود. در دقایق نخست استرس و هیجان بازیکنان پرسپولیس بسیار بالا بود. اما رفته رفته بازیکنان این تیم خود را در بازی پیدا کردند. ناگهان حادثه نحسی رخ داد تا امیدهای پرسپولیس کمی رنگ ببازد. مهدی ترابی به عنوان مهم‌ترین مهره هجومی پرسپولیس مصدوم و به اجبار تعویض شد. کیفیت بد چمن از دلایل اصلی مصدومیت ترابی بود. در دقیقه 10 رونالدو می‌توانست روی ارسال مانه گلزنی کند اما ضربه سر او درست جایی رفت که بیرانوند انتظارش را می‌کشید.

افسوس رونالدو پس از دست دادن موقعیت گلزنی
افسوس رونالدو پس از دست دادن موقعیت گلزنی

نیمه اول در حالی پایان یافت که نه حملات النصر آن‌چنان زهردار بود که این تیم به گل برسد و نه پرسپولیس توانست بر روی دروازه النصر خطری ایجاد کند.  به طور کلی بازی چندان تماشاگرپسند نبود. رونالدو هم در نیمه اول توسط خطوط دفاعی پرسپولیس کاملا مهارشده بود.

در نیمه دوم هم روند نیمه اول ادامه داشت تا زمانی که سرلک با یک خطای بی‌مورد روی رونالدو کارت زرد دوم را گرفت و در دقیقه 52 اخراج شد. ده نفره شدن پرسپولیس کار را برای این تیم سخت کرد. سرانجام در دقیقه 62 همکاری رونالدو و بروزویچ باعث شد توپ به عبدالرحمن الغریب برسد و ضربه این بازیکن پس از برخورد به مدافعان پرسپولیس با اصابت به اسماعیلی فر وارد دوازه پرسپولیس شود تا بین این همه ستاره در تیم النصر یک پرسپولیسی قفل دروازه تیمش را بشکند.

10 دقیقه بعد باز هم از همان جناح روی همکاری خوب بازیکنان النصر عبدالرحمن الغریب توپ را به محمد النخلی رساند. ضربه النخلی از زاویه بسته پس از اصابت به پای ریگی هافبک دفاعی پرسپولیس وارد دروازه شد. در هر دو گل النصر بازیکنان عربستان نقش اصلی را داشتند تا از جایی که انتظارش را نداشتیم لطمه ببینیم.

ادامه بازی هم برای هواداران دو تیم و هم برا بینندگان تلویزیونی چندان هیجانی نداشت. رونالدو هم حوالی دقیقه 90 تعویض شد تا نخستین بازی او در لیگ قهرمانان آسیا برای او یک شب کاملا معمولی را رقم بزند. مانه، بروزویچ و اتاویو هم نمایش تقریبا معمولی از خود نشان  دادند و چندان بینندگان تلویزیونی از تماشای بازی آنها به وجد نیامدند.

پرده ششم: در جستجوی پیراهن رونالدو

پس از پایان بازی شهاب زاهدی بازیکنی که به عنوان یار تعویضی پس از مصدومیت ترابی وارد زمین شد، به سمت رونالدو رفت. او از رونالدو پیراهنش را درخواست کرد. اما رونالدو با آرامش درخواست او را رد کرد.نکته جالب این بود که این لحظات و درخواست زاهدی از رونالدو توسط تلویزیون نمایش داده شد. البته ظاهرا طبق قرارداد رونالدو با النصر او نمی‌تواند پس از بازی پیراهن خود را اهدا کند و این موضوع قبل از بازی نیز توسط باشگاه النصر به باشگاه پرسپولیس اطلاع داده شده بود.

رخ دادن چنین اتفاقی آن هم پس از شکست پرسپولیس تاثیر مناسبی روی طرفداران این تیم نداشت. اغلب هواداران پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این درخواست زاهدی واکنش منفی داشتند. نکته جالب اینکه شهاب زاهدی به عنوان بازیکن پرسپولیس اینگونه بعد از پایان بازی از رونالدو پیراهنش را درخواست می‌کند، پس نباید چندان از رفتارهای برخی هواداران رونالدو تعجب کنیم!

پرده آخر: رونالدو ایران را ترک می‌کند!

پس از پایان بازی در حالیکه خبرنگاران زیادی انتظار رونالدو را می‌کشیدند، او هیچ مصاحبه‌ای انجام نداد و در حفاظت کامل ماموران امنیتی و اعضای کادر النصر میکسدزون را ترک کرد. در کنفرانس خبری پایان بازی نیز رونالدو حاضر نشده بود. رونالدو پس از بازی یک پست در اینستاگرام در رابطه با بازی و حضور تماشاگران منتشر کرد:

خیلی عالی بود که امروز برنده شدیم.
تشکر بسیار ویژه از هواداران و همه مردم ایران که این دیدار را برای ما خاص کردند. چنین استقبالی گرم و باورنکردنی بود.

پست رونالدو پس از بازی با پرسپولیس

پست اینستاگرامی رونالدو نشان می‌دهد که علیرغم تمام چالش‌های که ازدوحام جمعیت برای او و نفرات تیم النصر ایجاد کرده بود، او حس مثبتی از هواداران ایرانیش دریافت کرده است. برخلاف تمام تحلیل‌هایی که معتقد بودند این رفتار هواداران موجب آبروریزی است اما رونالدو نشان داد که او نیز قدردان هوادارانش خواهد بود.

حدود ساعت 2 بامداد روز چهارشنبه نیز کاروان النصر و رونالدو به سمت ریاض پرواز کرد. این سفر حواشی کوچک دیگری نیز داشت که در پایان فقط به آنها اشاره خواهیم کرد.

کودکان هوادار رونالدو اطراف هتل اسپیناس
کودکان هوادار رونالدو اطراف هتل اسپیناس

پیش از ورود رونالدو کودکان زیادی اطراف هتل اسپیناس با پوشیدن پیراهم النصر و داشتن تصاویر رونالدو، امیدوار به دیدار با او بودند. اما ازدحام جمعیت هنگام ورود رونالدو آنقدر زیاد بود که تلاش این کودکان هیچگاه توسط رونالدو دیده نشد.

تابلوفرش پدر کریستیانو رونالدو
تابلوفرش پدر کریستیانو رونالدو

یک هوادار تبریزی نیز با تابلوفرشی از پدر رونالدو که سالها قبل فوت شده بود به استقبال رونالدو آمد. او هم در اطراف هتل منتظر ورود رونالدو شد و هم روز بازی خود را به ورزشگاه رساند. رونالدو به پدر خود علاقه زیادی داشت و انتخاب هوادار تبریزی از این لحاظ متفاوت از سایر طرفداران رونالدو بود. هرچند که فرصتی نشد تا تلاش او توسط رونالدو دیده شود.

بازتاب حضور رونالدو در ایران
بازتاب حضور رونالدو در ایران

حضور رونالدو در ایران در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب فراوانی داشت. از آبولا و گاتزتا دلا اسپورت گرفته تا پیج 433 و روزنامه‌های عربستانی… اغلب رسانه‌ها از این استقبال تعجب کرده بودند. روزنامه‌های عربستانی این استقبال گرم را پسندیده بودند. رسانه‌های معتبر جهان نیز این شور و هیجان را نشانه علاقه ایرانیان به فوتبال تفسیر کردند. نکته جالب حضور رونالدو در ایران این است که ساعت برگزاری بازی‌های النصر از این به بعد به وقت ایران نیز اطلاع‌رسانی می‌شود! 

افزایش 400 هزارنفری فالوئرهای رونالدو
افزایش 400 هزارنفری فالوئرهای رونالدو

تحلیل روند افزایش فالوئرهای پیج اینستاگرام رونالدو نکته جالبی دارد. روز 18 و 19 سپتامبر رونالدو در ایران حضور داشت. روز 19 سپتامبر که بازی پرسپولیس و النصر برگزار شد رونالدو بیش از 2 برابر یک روز عادی فالوئر جذب کرد. در مجموع دو روز اقامت رونالدو با افزایش 400 هزار نفری فالوئرهای پیج او همراه بود.

نظر شما در رابطه با حضور رونالدو در ایران چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *