شورله یا صلاح؟ شما کدام یک هستید؟

  1. رضا محمدیان
  2. ورزش
  3. شورله یا صلاح؟ شما کدام یک هستید؟

آندره شورله ستاره سابق دنیای فوتبال و محمد صلاح فوق ستاره امروز فوتبال جهان است. این روزها شاید کمتر کسی به یاد داشته باشد که این دو فوتبالیست بزرگ، روزگاری در چلسی زیر نظر مورینیو با یکدیگر همبازی بوده اند. هر دو بازیکن پس از مدتی کوتاه چلسی را به مقصد تیم های دیگر ترک کردند اما در ادامه سرنوشت متفاوتی برای این دو رقم خورد. مقایسه زندگینامه ورزشی این دو ستاره می تواند برای هر فردی آموزنده باشد.

محمد صلاح و آندره شورله

زندگی هر فرد سرشار از موفقیت ها و شکست هاست. موفقیت، شادی و غرور را به دنبال دارد و شکست اندوه و ناامیدی. اما مهمترین وظیفه هر فرد در زندگی این است که پس از هر شکستی دوباره برخیزد و در جستجوی موفقیت تلاش کند. کاری که محمدصلاح از کودکی به خوبی یاد گرفته بود. برخی افراد نیز ممکن است پس از حتی یک شکست مانند شورله دیگر نتوانند موفقیت های گذشته را تکرار کنند.

برای درک بهتر این مطلب لازم است مسیر زندگی ورزشی شورله و صلاح را بررسی کنیم. 

شورله از آغاز تا چلسی

شورله در نوامبر 1990 در یک خانواده معمولی در لودویگشافن به دنیا آمد. خانواده او از همان کودکی از آندره حمایت کردند تا مسیر حرفه ای را بتواند آسانتر طی کند. به عنوان یک بازیکن آلمانی در تیم های پایه ماینتس عضو بود و با این تیم و زیرنظر توماس توخل قهرمان زیر 19 سال آلمان شد. پس از این قهرمانی شورله به تیم بزرگسالان ماینتس پیوست. 

در همان سال نخست به مهره ای ثابت در تیم ماینتس تبدیل شد. فصل دوم برای شورله شگفت انگیز بود. شورله به همراه آدام زالای و لوییس هولتبی عملکرد درخشانی از خود نشان دادند. ماینتس فصل را با هفت برد پیاپی آغاز کرد. شادی های پس از گل این سه بازیکن که یک گروه راک فرضی را تشکیل می دادند، یکی از جذابیت های فصل 2011-2010 بوندس لیگا بود. 

شادی گل شورله زالای هولتبی
شادی گل شورله در کنار آدام زالای و هولتبی (گروه راک ماینتس)

این عملکرد باعث شد تا شورله که تازه 20 ساله شده بود به تیم ملی آلمان دعوت شود. حضور شورله در تیم ملی ادامه دار بود. فصل درخشان شورله باعث شد تا مدیران لورکوزن او را در پایان فصل جذب کنند. شورله در دو فصل حضور در لورکوزن همواره بازیکن ثابت تیم بود و بازی های قابل قبولی از خود ارائه می کرد. شورله در یورو 2012 نیز به عنوان یکی از بازیکنان تیم آلمان حضور داشت.

در سال 2013 دوره دوم حضور مورینیو در چلسی آغاز شد و او در نخستین اقدام با 32 میلیون یورو شورله را جذب کرد. شورله که آن زمان 22 ساله بود اشتیاق زیادی برای بازی در چلسی داشت.

محمد صلاح از آغاز تا چلسی

محمدصلاح در ژوئن 1992 در روستای نجریج مصر متولد شد. به عنوان یک پسر روستازاده مصری، صلاح برخلاف شورله دوران کودکی سختی داشت.  12 ساله بود که برای تمرین باید از روستایش عازم قاهره می شد. از نجریج تا قاهره 150 کیلومتر مسافت بود و صلاح باید حدود 5 بار سوار ون های مختلف می شد تا به مقصد برسد. شاید موفقیت های آینده صلاح، نتیجه دوران سخت نوجوانی او باشد.

صلاح که در نوجوانی عضو تیم های پایه باشگاه مقاولون بود، در سال 2010 در 18 سالگی به تیم بزرگسالان این باشگاه پیوست. المقاولون تیم مطرحی در مصر محسوب نمی شد اما صلاح تا سال 2012 در این تیم حضور داشت و طی 44 بازی 12 گل به ثمر رساند. در سال 2011 صلاح به تیم ملی مصر دعوت شد و نخستین بازی ملی خود را نیز انجام داد. صلاح ستاره تیم فوتبال مصر در المپیک 2012 بود و در هر سه بازی مقدماتی گل زد تا تیم مصر به جمع 8 تیم برتر برسد.

محمد صلاح در روزگار جوانی در لباس المقاولون
محمد صلاح در روزگار جوانی در لباس المقاولون

در سال 2012 تیم بازل سوئیس با توجه به عملکرد درخشان صلاح، با 2.5 میلیون یورو ستاره 20 ساله مصری را به خدمت گرفت. در سال نخست حضور در بازل به مهره ثابت تیم تبدیل شد. بازل در پایان فصل قهرمان شد تا صلاح نخستین قهرمانی خود را تجربه کند. در لیگ اروپا نیز صلاح همراه با تیم بازل به جمع 4 تیم برتر صعود کرد. در نیمه نهایی بازل مغلوب چلسی قهرمان این رقابتها شد. صلاح علیرغم حذف تیمش، برابر چلسی بازی درخشانی از خود نشان داد و در دیدار برگشت نیز تنها گل بازل را به ثمر رساند.

صلاح و شورله در چلسی

شورله فصل 2014-2013 را با چلسی آغاز کرد. چلسی در رقابتهای اروپایی با بازل سوئیس همگروه شده بود. شورله به عنوان یک بازیکن جوان و تازه وارد برای به دست آوردن جایگاه ثابت در تیم تلاش می کرد. در اولین بازی چلسی در لیگ قهرمانان این تیم در ورزشگاه خانگی خود به مصاف بازل رفت. با درخشش و گلزنی صلاح، بازل شگفتی آفرید. در روزی که شورله فرصت بازی نیافت، بازل 2-1 برنده شد. در بازی برگشت گروهی نیز چلسی در زمین بازل با تک گل محمد صلاح شکست خورد. درخشش صلاح در این دو بازی توجه مورینیو را به خود جلب کرد و این ستاره مصری را با 16.5 میلیون یورو جذب کند. البته چلسی علیرغم این دو شکست به لطف 4 پیروزی دیگر به عنوان سرگروه به دور بعد صعود کرد.

نیم فصل دوم 2014-2013 صلاح و شورله همبازی یکدیگر شدند. صلاح ابتدا برای به دست آوردن جایگاهش جنگید و در اواخر فصل به مهره ای قابل اتکا در تیم تبدیل شد. در مجموع صلاح در آن نیم فصل در 11 بازی 2 گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد. شورله نیز که به صورت متناوب به بازی گرفته می شد در طول فصل در 43 دیدار 9 گل زد و 3 پاس گل ارسال کرد. اتفاقات طوری رقم می خورد که طرفداران چلسی امیدوار بودند سالهای درخشانی با این دو ستاره داشته باشند.

شورله قهرمان جهان می شود

در پایان فصل شورله به همراه آلمان راهی مسابقات جام جهانی شد. در دور گروهی شورله در دو مسابقه مجموعا 29 دقیقه بازی کرد. اما درخشش شورله در دور حذفی آغاز شد. در بازی یک هشتم نهایی مقابل الجزایر در شروع نیمه دوم به عنوان بازیکن جایگزین به میدان آمد و زمانی که بازی گره خورده بود گل اول آلمان را به ثمر رساند تا زمینه ساز صعود شود. در دیدار یک چهارم نهایی نیز به عنوان تعویضی در پیروزی آلمان مقابل فرانسه حضور داشت. در دیدار نیمه نهایی مقابل برزیل دقیقه 58 به میدان آمد و گل های ششم و هفتم آلمان را به زیبایی به ثمر رساند. در دیدار فینال زمانی که کریستوف کرامر دقیقه 31 مصدوم شد به عنوان نخستین تعویضی به بازی آمد و در نهایت پاس تنها گل بازی فینال را برای گوتزه ارسال کرد تا در 23 سالگی قهرمان جهان شود. عملکرد شورله در جام جهانی 2014 شگفت انگیز بود. او 245 دقیقه بازی کرد و سه گل زد و یک پاس گل ارسال کرد. انگار همه چیز برای شورله عالی بود.

آندره شورله قهرمان جام جهانی 2014
آندره شورله قهرمان جام جهانی 2014

روزهای سخت شورله و صلاح در چلسی

شورله در اولین بازی خود فصل 2015-2014 در لیگ برتر موفق به گلزنی شد. در حالیکه در اغلب بازی ها حضور داشت کم کم به حاشیه رفت و دچار مشکلات روحی شد. شورله به عنوان قهرمان جهان وظیفه سنگینی را روی شانه های خود احساس می کرد و مورینیو از او انتظار زیادی داشت. شورله به عنوان یک ستاره جوان تاب انتقادهای مورینیو را نداشت و از روحیه کافی برای اثبات توانایی های خودش نیز برخوردار نبود.

کار برای صلاح حتی دشوارتر بود و پسر غریب مصری به یک نیمکت نشین دائم تبدیل شد. تا هفته 23 در لیگ برتر تنها در 3 بازی آن هم فقط 30 دقیقه بازی کرد. نیمکت نشینی های مداوم باعث شده بود تا صلاح جسارت خود را از دست بدهد.

نهایتا در تعطیلات نیم فصل هر دو بازیکن راهی تیم های دیگر شدند. ابتدا شورله با 32 میلیون یورو به وولفسبورگ پیوست و صلاح نیز در آخرین روز نقل و انتقالات ژانویه به صورت قرضی به فیورنتینا منتقل شد. طرفداران چلسی از رفتن شورله بسیار غمگین شدند اما برای صلاح کسی افسوس چندانی نخورد.

شورله در یک و سال نیم حضور در چلسی 65 بار پیراهن این تیم را پوشید و 2998 دقیقه در ترکیب این تیم حضور داشت. 14 گل زده و 3 پاس گل دستاورد او در چلسی بود. این آمار نشان می داد که شورله همچنان می تواند یک بازیکن موثر باشد.

صلاح نیز در یک فصل حضور در چلسی در طی 19 بازی، 881 دقیقه در زمین حضور داشت. 2 گل زده و 4 پاس گل دستاورد صلاح در چلسی بود. در این هنگام اغلب طرفداران مصری نیز نسبت به درخشش مجدد صلاح چندان خوشبین نبودند. اغلب تصور می کردند که صلاح یک بازیکن متوسط است که می تواند در سطحی معمولی بازی کند.

دوران پس از چلسی

صلاح پس از جدایی از چلسی انگیزه زیادی برای اثبات خودش داشت. شاید سختی های دوره کودکی در این زمان در ذهن او مرور می شد. او در نیم فصل باقیمانده در فیورنتینا در 26 بازی 9 گل زد و بازی های درخشانی از خود نشان داد. شورله اما نتوانست آنچنان در تیم جدیدش موثر باشد. او در 22 بازی تنها 1 بار موفق به گلزنی برای وولفسبورگ شد.

در فصل 2016-2015 صلاح به صورت قرضی به رم منتقل شد. درخشش صلاح در ایتالیا ادامه داشت و در 42 بازی 15 گل به ثمر رساند و به عنوان بازیکن فصل رم انتخاب شد. شورله نیز در قصل دوم حضورش در وولفسبورگ در 41 بازی 12 گل به ثمر رساند و عملکرد مناسبی از خود نمایش داد. شورله در پایان فصل با آلمان راهی یورو 2016 شد. در این مسابقات در هر سه بازی دور گروهی به عنوان بازیکن ذخیره به بازی آمد، اما در دور حذفی به کار گرفته نشد. آلمان بین 4 تیم برتر شکست خورد و حذف شد. این آخریم تورنمنت ملی شورله بود. پس از این مسابقات شورله با قراردادی 30 میلیون یورویی به دورتموند انتقال یافت.

بازگشت صلاح

در فصل 2017-2016 انتقال صلاح از چلسی به رم قطعی شد. صلاح در این فصل درخشانترین فصل خود در فوتبال ایتالیا را تجربه کرد. 41 بازی و 19 گل از صلاح یک ستاره ساخته بود. چشم های همه جهان به ستاره مصری خیره شده بود. در پایان فصل زمان بازگشت صلاح به لیگ برتر فرا رسید. لیورپول با 42 میلیون یورو صلاح را در اختیار گرفت. صلاح در لیورپول به یک ستاره همیشگی تبدیل شد. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، سه بار آقای گلی مسابقات لیگ و … تنها بخشی از افتخارات صلاح در دوران حضورش در لیورپول است که همچنان نیز ادامه دارد. صلاح در عرصه ملی نیز یک بازیکن فرامحبوب است. او توانست تیم ملی کشورش را پس از 28 سال به جام جهانی 2018 ببرد و با 49 گل به عنوان دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی مصر شناخته می شود. داستان محمد صلاح پس از دوران ناموفقش در چلسی، الهام همه افرادی است که پس از شکستی کوچک در جستجوی موفقیتی بزرگتر هستند.

محمد صلاح و کاپ لیگ قهرمانان اروپا
محمد صلاح و کاپ لیگ قهرمانان اروپا

پایان شورله

دوران حضور شورله در دورتموند چندان درخشان نبود و به همین دلیل او جایی در لیست تیم ملی آلمان در جام جهانی 2018 نداشت. شورله پس از دو فصل حضور نه چندان موفق در دورتموند تصمیم گرفت در فصل 2019-2018 مانند صلاح دوباره راهی لیگ برتر شود. شورله به صورت قرضی به فولهام پیوست و در یک فصل معمولی در 25 بازی 6 گل به ثمر رساند. سپس در یک انتخاب عجیب به صورت قرضی اینبار راهی اسپارتاک مسکو شد و در فصلی ضعیف در 18 بازی 2 گل به ثمر رساند.

در پایان فصل دیگر نه دورتموند تمایلی به بازگشت شورله داشت و نه خود شورله اشتیاقی برای یافتن باشگاهی جدید. به این ترتیب شورله در سال 2020 در حالیکه 29 ساله بود از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. زندگی ورزشی شورله داستان انسان هایی است که هیچگاه برای بازپس گرفتن جایگاه واقعی خود با جان و دل تلاش نکردند و علیرغم استعداد نتوانستند به موفقیت پایداری برسند.

داستان زندگی صلاح و شورله می تواند داستان زندگی هر کدام از ما باشد. شما در مواجه با مشکلات زندگی مانند کدام یک عمل می کنید؟ شورله یا صلاح؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *